Typologie zákazníka (online)
Seznámit studenty se základními poznatky jednotlivých psychologických disciplín s důrazem na problematiku psychologie spotřebitele a spotřebního chování. Výuka je koncipována jako základ studia psychologie optikou spotřebního chování se zřetelem k problematice proměn společenského dění v době rychlých ekonomických změn. Předmět současně tvoří přirozená východiska pro řadu dalších disciplín ve výuce, zaměřených na problematiku spotřebního chování, jako sociologie, marketing.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. Štěpánka Frýbová Uličná, Ph.D.
Anotace
Definice nákupního chování. Termín nákupní chování je definován jako chování, kterým se spotřebitelé projevují při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a nakládání s výrobky a službami, od nichž očekávají uspokojení svých potřeb. Nákupní chování se zaměřuje na rozhodování jednotlivců při vynakládání vlastních zdrojů (čas, peníze, úsilí) na položky související se spotřebou. V tom je zahrnuto co, proč, kdy, kde a jak často položky nakupují, jak často je používají, jak je hodnotí po nákupu a dopad těchto hodnocení na budoucí nákupy.
Sylabus
1. Psychologie
- podstata psychologie
2. Spotřební chování a osobnost jako spotřebitel a zákazník
- spotřební chování
- osobnost
- teorie rysů, psychoanalytický přístup a teorie sociálního učení
- fenomenologický přístup a čtvero zakotvení
- psychické procesy ovlivňující spotřební chování
3. Proces nakupování
- pět stádií kupního rozhodovacího procesu
- druhy nákupu v souvislosti s nákupním chováním
- nákupní a spotřební zvyklosti, místo prodeje
4. Spotřebitel a svět – svět podle spotřebitele
- kultura
- sociální skupiny
5. Spotřebitel a produkt/služba
- psychologické vlastnosti zboží a prvky kvality produktu
6. Spotřebitel a značka
- podstata značky a image
7. Spotřebitel a cena
- cena a její význam
8. Typy spotřebitelů
- objasnění typů spotřebitelů
Literatura
- FORET, M.: Marketingová komunikace. Computer Press, Brno. ISBN 80-251-1041-9
- KOTLER, P.: Marketing management. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0016-6
- VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Jak zákazníci nakupují. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0393-9
- FORET, M.: Jak komunikovat se zákazníkem. Computer Press, Praha. ISBN 80-7226-292-9
- FORET, M.: Marketing. Masarykova univerzita v Brně, Brno. ISBN 80-210-3500-5
- FORET, M: Marketingová komunikace. Masarykova univerzita, Brno. ISBN 80-210-1681-7
- FORET, M: Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Computer Press, Brno. ISBN 978-80-251-2183-2
- KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Marketing, Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0513-3
- KOTLER, P.: Marketing od A do Z: Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-082-1
- KOTLER, P.: Marketing podle Kotlera: Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-010-4
- KOTLER, P.: Moderní marketing: 4. evropské vydání. Grada Publishing, Praha. ISBN 978-80-247-1545-2
- SMITH, P.: Moderní marketing. Computer Press, Praha. ISBN 80-7226-252-1
- TOMEK, G., VÁVROVÁ, V.: Marketing od myšlenky k realizaci. Professional Publishing, Praha. ISBN 978-80-86946-80-1