Strategický management (online)
Cílem tohoto modulu je seznámit se s úlohou a náplní strategie podniku a na ní navazujících dílčích strategií pro jednotlivé oblasti jako integrální součástí celkové strategie, resp. plánování podniku.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA
Anotace
Formulovat dlouhodobou strategii podniku znamená najít odpovědi na základní otázky úspěšného fungování společnosti na trhu. Stanovení správných cílů podniku a vhodných strategií, tedy cest, jakými budou cíle dosaženy, je nutné na základě důkladné strategické analýzy podniku, přičemž je využíváno závěrů SWOT analýzy. Klíčem k úspěšnému růstu podniku je právě volba optimální strategie.
Sylabus
1. Historie pojmu strategie a pojem strategické řízení
- vznik a historie pojmu strategie
- vymezení pojmu strategické řízení
2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí společnosti
- analýza vnějšího prostředí společnosti
- analýza vnitřního prostředí společnosti
3. Proces strategického řízení, mise a vize
- proces strategického řízení
- mise
- vize a příklady vize v různých oblastech podniku
4. Strategické cíle
- základní strategické cíle
- SMART pravidlo
5. Strategické operace
- definice pojmu strategické operace
- obsah a forma strategických operací
6. Strategie
- hierarchie firemních strategií
- generický charakter strategie
- možnosti strategického rozvoje
- strategie stability, expanze, útlumu, omezení a kombinovaná strategie
- volba optimální strategie a vhodnost strategie
- přijatelnost a uskutečnitelnost strategie
Literatura
Povinná literatura:
- CHAN, K. W, Mauborgne, R., Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha 2009,
ISBN 978-80-7261- 128-7 - SOUČEK, Z. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. V Praze: C.H.
Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-572-5.
Doporučená literatura:
- KEŘKOVSKÝ, M., Vykypěl, O. Strategické řízení Teorie pro praxi. C. H. BECK, Praha, 2007, ISBN: 80-7179-453-8
- DEDOUCHOVÁ, M., Strategie podniku,C. H. Beck, Praha, 2002,ISBN 80-7179-603-4
- DRDLA, M., Rais, K., Reegineering – Řízení změn ve firmě, Computer Press, Praha, 2001, ISBN: 80-7226-411- 7.
- KEŘKOVSKÝ, M., Moderní přístupy k řízení výroby, C. H. Beck, Praha, 2001,
ISBN 80-247-0016-6. - KOTLER, P., Marketing podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnout nové trhy, Management Press, Praha, 2004, ISBN 80-7261-010-4.
- PORTER, M. P., Konkurenční strategie, Victoria Publishing Praha, 1994,
ISBN 80-85605-11-2.