Strategický management (online)

Cílem tohoto modulu je seznámit se s úlohou a náplní strategie podniku a na ní navazujících dílčích strategií pro jednotlivé oblasti jako integrální součástí celkové strategie, resp. plánování podniku.

Garant a lektor studijního modulu


Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA

Anotace


Formulovat dlouhodobou strategii podniku znamená najít odpovědi na základní otázky úspěšného fungování společnosti na trhu. Stanovení správných cílů podniku a vhodných strategií, tedy cest, jakými budou cíle dosaženy, je nutné na základě důkladné strategické analýzy podniku, přičemž je využíváno závěrů SWOT analýzy. Klíčem k úspěšnému růstu podniku je právě volba optimální strategie.

Sylabus


1. Historie pojmu strategie a pojem strategické řízení

  • vznik a historie pojmu strategie
  • vymezení pojmu strategické řízení

2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí společnosti

  • analýza vnějšího prostředí společnosti
  • analýza vnitřního prostředí společnosti

3. Proces strategického řízení, mise a vize

  • proces strategického řízení
  • mise
  • vize a příklady vize v různých oblastech podniku

4. Strategické cíle

  • základní strategické cíle
  • SMART pravidlo

5. Strategické operace

  • definice pojmu strategické operace
  • obsah a forma strategických operací

6. Strategie

  • hierarchie firemních strategií
  • generický charakter strategie
  • možnosti strategického rozvoje
  • strategie stability, expanze, útlumu, omezení a kombinovaná strategie
  • volba optimální strategie a vhodnost strategie
  • přijatelnost a uskutečnitelnost strategie

Literatura


Povinná literatura:

  • ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Grada Publishing, Praha 2011. ISBN 978-80-247-7243-1.
  • FOTR, J., VACÍK, E., ŠPAČEK, M., SOUČEK, I. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Grada Publishing, Praha 2017. ISBN 978-80-271-9982-2.
  • FOTR, J., VACÍK, E., ŠPAČEK, M., SOUČEK, I. Tvroba strategie a strategické plánování. Grada Publishing, Praha 2012. ISBN 978-80-247-8143-3.
  • CHAN, K. W, Mauborgne, R., Strategie modrého oceánu. Management Press. Praha 2009. ISBN 978-80-7261- 128-7.
  • SOUČEK, Z.: Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. Praha, C.H. Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-572-5.

Doporučená literatura:

  • KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení Teorie pro praxi. C.H. BECK, Praha, 2007, ISBN: 80-7179-453-8.
  • KOTLER, P., (2004), Marketing podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnout nové trhy, Management Press, Praha.
  • KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2., aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2015. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-314-4.
  • MLÁDKOVÁ, L., Jedinák, P., a kol.: Management. Aleš Čeněk, s.r.o. Plzeň 2009, ISBN 978-80-7380-230-1.
  • VEBER, J.: Management. Základy moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Management Press 2009. ISBN 798-80-7261-200-0.
  • VEBER, J. a SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualizované a doplněné vydání Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
  • ŽÁČEK, V. a BAUER, J. Strategický management. V Praze: České vysoké učení technické, 2009. ISBN 978-80-01-04443-8.