Strategický management (online)
Cílem tohoto modulu je seznámit se s úlohou a náplní strategie podniku a na ní navazujících dílčích strategií pro jednotlivé oblasti jako integrální součástí celkové strategie, resp. plánování podniku.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA
Anotace
Formulovat dlouhodobou strategii podniku znamená najít odpovědi na základní otázky úspěšného fungování společnosti na trhu. Stanovení správných cílů podniku a vhodných strategií, tedy cest, jakými budou cíle dosaženy, je nutné na základě důkladné strategické analýzy podniku, přičemž je využíváno závěrů SWOT analýzy. Klíčem k úspěšnému růstu podniku je právě volba optimální strategie.
Sylabus
1. Historie pojmu strategie a pojem strategické řízení
- vznik a historie pojmu strategie
- vymezení pojmu strategické řízení
2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí společnosti
- analýza vnějšího prostředí společnosti
- analýza vnitřního prostředí společnosti
3. Proces strategického řízení, mise a vize
- proces strategického řízení
- mise
- vize a příklady vize v různých oblastech podniku
4. Strategické cíle
- základní strategické cíle
- SMART pravidlo
5. Strategické operace
- definice pojmu strategické operace
- obsah a forma strategických operací
6. Strategie
- hierarchie firemních strategií
- generický charakter strategie
- možnosti strategického rozvoje
- strategie stability, expanze, útlumu, omezení a kombinovaná strategie
- volba optimální strategie a vhodnost strategie
- přijatelnost a uskutečnitelnost strategie
Literatura
Povinná literatura:
- ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Grada Publishing, Praha 2011. ISBN 978-80-247-7243-1.
- FOTR, J., VACÍK, E., ŠPAČEK, M., SOUČEK, I. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Grada Publishing, Praha 2017. ISBN 978-80-271-9982-2.
- FOTR, J., VACÍK, E., ŠPAČEK, M., SOUČEK, I. Tvroba strategie a strategické plánování. Grada Publishing, Praha 2012. ISBN 978-80-247-8143-3.
- CHAN, K. W, Mauborgne, R., Strategie modrého oceánu. Management Press. Praha 2009. ISBN 978-80-7261- 128-7.
- SOUČEK, Z.: Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. Praha, C.H. Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-572-5.
Doporučená literatura:
- KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení Teorie pro praxi. C.H. BECK, Praha, 2007, ISBN: 80-7179-453-8.
- KOTLER, P., (2004), Marketing podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnout nové trhy, Management Press, Praha.
- KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2., aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2015. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-314-4.
- MLÁDKOVÁ, L., Jedinák, P., a kol.: Management. Aleš Čeněk, s.r.o. Plzeň 2009, ISBN 978-80-7380-230-1.
- VEBER, J.: Management. Základy moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Management Press 2009. ISBN 798-80-7261-200-0.
- VEBER, J. a SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualizované a doplněné vydání Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
- ŽÁČEK, V. a BAUER, J. Strategický management. V Praze: České vysoké učení technické, 2009. ISBN 978-80-01-04443-8.