Strategický management
Cílem tohoto modulu je seznámit se s úlohou, náplní a tvorbou strategie podniku a na ní dílčích strategií pro jednotlivé oblasti jako integrální součástí celkové strategie, resp. plánování podniku.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA
Anotace
Formulovat dlouhodobou strategii podniku znamená najít odpovědi na základní otázky úspěšného fungování společnosti na trhu. Stanovení správných cílů podniku a vhodných strategií, tedy cest, jakými budou cíle dosaženy, je nutné na základě důkladné strategické analýzy podniku, přičemž je využíváno závěrů SWOT analýzy. Existují podniky, které měli v určitém čase srovnatelné výchozí podmínky, ale přesto se některé z nich staly úspěšnými a jiné zanikly. Klíčem k úspěšnému růstu podniku je právě volba optimální strategie.
Sylabus
1. Historie pojmu strategie a pojem strategické řízení
- vznik a historie pojmu strategie
- vymezení pojmu strategické řízení
2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí společnosti
- analýza vnějšího prostředí společnosti
- analýza vnitřního prostředí společnosti
3. Proces strategického řízení, mise a vize
- proces strategického řízení
- mise
- vize a příklady vize v různých oblastech podniku
4. Strategické cíle
- základní strategické cíle
- SMART pravidlo
5. Strategické operace
- definice pojmu strategické operace
- obsah a forma strategických operací
6. Strategie
- hierarchie firemních strategií
- generický charakter strategie
- možnosti strategického rozvoje
- strategie stability, expanze, útlumu, omezení a kombinovaná strategie
- volba optimální strategie a vhodnost strategie
- přijatelnost a uskutečnitelnost strategie
Literatura
Povinná literatura:
- CHAN, K. W, Mauborgne, R., Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha 2009,
ISBN 978-80-7261- 128-7 - SOUČEK, Z. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. V Praze: C.H.
Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-572-5.
Doporučená literatura:
- CHAN, K. W, Mauborgne, R., Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha, ISBN 978-80-7261-128-7
- SOUČEK, Z. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. V Praze: C.H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5
- KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení Teorie pro praxi. C.H. BECK, Praha, ISBN: 80-7179-453-8
- KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-314-4
- KOTLER, P., Marketing podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnout nové trhy, Management Press, Praha
- VEBER, J. a SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6
- ŽÁČEK, V. a BAUER, J. Strategický management. V Praze: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-04443-8