Metody hodnocení, vzdělávání a osobního rozvoje pracovníků
Cílem modulu je obeznámit se se základními metodami a systémy hodnocení. Zvláštní pozornost je věnována vedení motivačně – hodnotícího pohovoru. Důraz je kladen především na návaznost hodnocení a následného rozvoje zaměstnanců, která v praxi často chybí. Cílem modulu je dále poukázat na specifika jednotlivých metod hodnocení a specifika při implementaci a realizaci vzdělávacích akcí.
Garant a lektor studijního modulu
PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
Anotace
Podstatou hodnocení je zjištění, zda pracovní i osobní jednání hodnoceného je ve shodě s nároky a požadavky na vykonávanou pracovní činnost v rámci dané pozice. Implementace systému hodnocení by měla probíhat v souladu se strategickými cíli organizace, za podpory managementu a participace všech zúčastněných stran a měla by být provázaná s ostatními firemními systémy, s jasným cílem a po úvaze o vhodnosti jejího načasování. Hodnocení má význam nejenom kvůli své vázanosti na odměňování, ale rovněž i pro svůj vliv na rozvoj zaměstnanců a informace, které na základě hodnocení získáváme, by se měly stát podkladem pro následný rozvoj lidských zdrojů.
Sylabus
1. Hodnocení pracovníků
- účel a cíl hodnocení pracovníků
- funkce hodnocení pracovníků
2. Systematické hodnocení
- hodnocení kompetencí
- hodnocení výkonu
3. Metody hodnocení
- metoda hodnocení podle dohodnutých cílů
- metoda formou plnění stanovených norem a standardů
- periodicky hodnotící rozhovor
- development centre
- 360° zpětná vazba
- sociogram
- personální audit
- mystery shopping
- hodnotitelské chyby
4. Vzdělávání
- předpoklady pro vzdělávání
- chyby při přípravě vzdělávacích akcí
- metody vzdělávání – jednorázový, krátkodobý a systematický rozvoj
- Kirkpatrickův model
Literatura
- ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1407-3
- BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-2914-5
- COLQUITT, J. A. Toward an integrative theory of training motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology. Vol. 85, Is. 5, pp. 678-707
- GRUBER, J. Strategické plánování: Periodické hodnotící pohovory (sylabus ke školení). Praha: Tres consulting
- HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-1457-8
- HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 80-247-1458-2
- KOCIANOVÁ, R. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2497-3
- KOUBEK, J. Řízení pracovního výkonu. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-116-X
- PILAŘOVÁ, I. Jak efektivně hodnotit zaměstnance a zvyšovat jejich výkonnost. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-2042-5
- WAGNEROVÁ, I. Hodnocení a řízení výkonnosti. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-2361-7
- ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1407-3
- KOCIANOVÁ, R. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2497-3