Marketing produktu a značky (online)
Cílem modulu je seznámit studenty se základními koncepty týkajícími se marketingu produktu a značky. Budou schopni rozeznat různé úrovně a klasifikace produktu, které mají vliv na marketingový mix, a seznámí se s možnostmi produktových strategií. Ve své druhé části modul objasňuje koncepty týkající se značky. Studenti budou seznámeni s pojmy jako identita značky, image značky, prvky značky, které jim umožní značku definovat. Zároveň bude řeč o hodnotě značky a způsobech, jakými jí dosáhnout.
Garant a lektor studijního modulu
Anotace
Každá firma nabízí určitý produkt, zatímco značky se především na dnešních turbulentních trzích stávají stěžejním elementem jejich diferenciace. Osvojení si základů marketingu produktů a značek může tudíž být k přežití na trhu klíčovým. Tento modul se zaměřuje na charakteristiky a klasifikaci produktů a náčrt možných produktových strategií. Na tuto část pak navazuje objasnění konceptů a strategií týkajících se řízení značky.
Sylabus
1. Charakteristiky a klasifikace produktů
- charakteristika produktu, základní, očekávaný a potenciální produkt
- klasifikace výrobků
2. Produktová strategie
- podstata produktové strategie, produktové řady a mixy
3. Životní cyklus výrobku
- životní cyklus výrobku a jeho jednotlivé etapy
4. Modifikace životního cyklu výrobku
- kategorie specifických životních cyklů
5. Značka (brand)
- definice značky
6. Identita značky (brand identity)
- vyjádření identity značky a její význam
7. Hodnota značky (brand equity)
- podstata hodnoty značky
8. Vytváření hodnoty značky
- prvky značky, integrace do marketingových programů a využívání sekundárních asociací
9. Brand positioning (pozice značky)
- positioning značky
10. Strategie řízení značky
- strategie řízení značky a její klíčová rozhodnutí
Literatura
- CHERNATONY, L.: Značka: Od vize k vyšším ziskům, Brno, Computer Press
- KARLÍČEK, M.: Základy marketingu, Praha, Grada
- KOTLER, P., Wong, V., Saunders, J. a G. Armstrong: Moderní marketing, Praha: Grada. Kapitola 5: Produktová strategie a použití značek.
- KARLÍČEK, M.: Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu, Praha, Grada
- MACHKOVÁ, H.,Mezinárodní marketing: [strategické trendy a příklady z praxe]. Praha: Grada
- PŘÍBOVÁ, M.: Strategické řízení značky. Ekopress
- PŘÍBOVÁ, M., George Tesar a kolektiv: Strategické řízení značky, případové studie. Professional Publishing
- KAPFERER, J-N.: The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. London and Sterling: Kogan Page Limited
- AAKER, D.A., Building Strong Brands. New York: The Free Press
- DAVIS, S.M.: Brand Asset Management: Driving Profitable Growth Through Your Brands, San Francisco: Jossey-Bass
- HALADA, J.: Marketingová komunikace, Univerzita Karlova v Praze, ISBN: 978-80-2463-075-5
- HOLT, D.B.: How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding. Boston: Harvard Business School Publishing
- KARLÍČEK, M.: Marketingová komunikace, Grada Publishing, Praha, ISBN: 978-80-2475-769-8