Konflikt management
Cílem tohoto modulu je seznámit se s problematikou Konflikt managementu a poznat ji. Propojit tématiku komunikace s emoční inteligencí a proniknout do oblasti manažerské práce s konfliktem.
Garant a lektor studijního modulu
Anotace
Neustálá potřeba nových manažerských nástrojů pro zvládání konfliktů uvnitř firem i v komunikaci se zákazníky stoupá. Je nutné zamyslet se nad úlohou lidské komunikace a rolí konfliktu v ní. Obecně platné nástroje k řešení konfliktních situací jednoduše nefungují proto, jelikož každý konflikt má jinou příčinu a odlišný důsledek. Proto je důležité uvědomit si, co vše do komunikace vstupuje a jak to ovlivňuje konflikt – jeho tvorbu, průběh i řešení. V modulu tak vstoupí do Konflikt managementu tématika Filtru vnímání, Bariér v komunikaci, Sebereflexe a Emoční inteligence.
Sylabus
1. Vymezení základních pojmů
- interpersonální konflikt
- obsahový konflikt
- vztahový konflikt
2. Komunikace, základní faktor ovlivňující komunikaci
- verbální složka
- neverbální složka
3. Bariéry v komunikaci
- vymezení pojmů
- dominance a vnímání jednotlivých hemisfér
4. Zpětné vazby v komunikačních situacích
- asertivní technika – předávní přímé zpětné vazby
- filtr vnímání
5. Teorie Emoční inteligence
- Emoční inteligence v praxi konflikt managementu
- inteligence a její koncepty
6. Koncepty Emoční inteligence
- Daniel Goleman
- sebeuvědomění
- sebe ovládání
- sebe motivace
- empatie
7. Mezilidské vztahy
- umění mezilidských vztahů/Leadership
- řízení konfliktních situací
Literatura
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha: Portál. Spektrum (Portál). ISBN 987-80-7367-992-7., s. 200
- FULGHUM, R. Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Praha: Argo. ISBN 80-7203-538-X., s. 231
- ČAKRT, M. Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-201-7
- ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press. ISBN 80-85943-81-6., s. 181
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. V Praze: Metafora. ISBN 978-80-7359-334-6., s. 315
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada. Manažer. ISBN 978-80-247-2339-6., s. 319