Výkonnost a hodnocení
Seznámit studenty se základními poznatky PMS. Budoucí růst ekonomiky vyžaduje vyšší kvantitativní i kvalitativní nároky na pracovní síly. Ne náhodou proto firmy zavádějí různé systémy řízení a hodnocení výkonnosti nazývané s oblibou v globálním měřítku Performance Management Systems. Cílem je docilování jejich rozvoje prostřednictvím výjimečnosti (excellence) a jedinečné výkonnosti.
Garant a lektor studijního modulu
Anotace
Za hlavní cíle hodnocení výkonnosti zaměstnanců se v podnikové praxi zpravidla považuje systematická podpora jejího rozvoje a zvyšování motivovanosti a morálky. Zvolený přístup přes různé formy realizace vychází z úsilí co nejpřesněji popsat a zhodnotit silné a slabé stránky zaměstnance a určit priority jeho dalšího rozvoje. Pro dosažení cílů společnosti je důležité co možná nejobjektivnější zhodnocení a odměňování efektivity pracovního chování a jednání zaměstnance. Předpokladem toho je jednoznačná klasifikace pracovních pozic a definice rolí a očekávání, včetně jejich přínosu pro výkonnost firmy.
Sylabus
1. Výstupy hodnocení
- systém hodnocení a výstupy hodnocení
2. Odměňování
- odměna za výkon, výkonnostní příplatky a vazba hodnocení výkonnosti na odměňování
- fixní a variabilní složky mzdy
- Balanced Score Card, odměňování variabilních zaměstnanců a stimuly hmotné zainteresovanosti
3. Metody hodnocení
- metody hodnocení výkonnosti
- metody hodnocení podle stanovených cílů
- metoda hodnocení výkonosti na základě plnění norem
- metoda volného popisu
- metoda hodnocení na základě kritických případů
- metoda hodnocení pomocí stupnice
- BARS
4. Plány a rozvoje a pracovní kariéry
- plán osobního rozvoje a rozvoj kvalifikace
5. Méně tradiční metody informování zaměstnanců
- portály pro zaměstnance a přínosy informačních řešení
6. Prediktivní úvaha
- důvody selhávání systémů odměňování a problémy hodnocení výkonnosti
7. Kompetence a kompetenční modely
- konstrukce kompetence
- specifikace zdrojů
- struktura kompetence
- úrovně kompetencí
- hodnocení kompetencí
- proces hodnocení kompetencí
- vazby na systém odměňování
Literatura
- HRONÍK, F: Jak se nespálit podruhé, Motiv press
- VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Jak zákazníci nakupují. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0393-9
- FORET, M.: Marketing. MasarykovauniverzitavBrně, Brno. ISBN 80-210-3500-5
- FORET, M: Marketingovákomunikace. Masarykova univerzita, Brno. ISBN 80-210-1681-7
- FORET, M: Marketingovýprůzkum: poznávámesvojezákazníky. Computer Press, Brno. ISBN 978-80-251-2183-2
- KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Marketing. GradaPublishing,Praha. ISBN 80-247-0513-3
- KOTLER, P.: Marketing od A do Z: Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-082-1