Úvod do fashion managementu (online)
Posluchači se seznámí s fungováním módního průmyslu nejenom po stránce ekonomické, ale v souvislosti s faktory psychologickými a sociologickými. Budou seznámeni s prací a potenciálem českých lokálních návrhářů a značek, ale i s jednotlivými kategoriemi oblasti fashion. Důraz bude kladen na specifika retailu v oblasti módy, fashion marketingu a ochraně autorských práv v módním průmyslu. V rámci studia bude podporováno kritické myšlení posluchačů a bude jim dán prostor pro vyjádření názorů a jejich obhajobu. Zároveň, díky práci v týmech, budou mít možnost prohloubit své komunikační dovednosti.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. Vladimíra Khelerová, CSc.
Anotace
Sylabus je zpracován s cílem podat základní přehled o tématech, která se vztahují k problematice studia specifik v oblasti módního průmyslu a retailu v oblasti módy. Studenti budou seznámeni s literaturou týkající se jednotlivých témat, a proto sylabus slouží jako rozšířená osnova předmětu Fashion management.
Sylabus
1. Úvod do předmětu
- souvislosti s mikro, makro a megatrendy
2. Kategorie fashion
- haute couture
- ready to wear
- prémiové značky
- fast fashion
- slow fashion
3. Fashion retail
- úloha nákupčího a prodejce
- nákup
- prodej
- marketing
- cenotvorba
- výprodejové akce
4. Specifika práva v módním průmyslu
- ochrana duševního vlastnictví
- boj proti padělkům
5. Slow a sustainable fashion
- význam lokálních značek a jejich zaměření
- významné osobností české módní scény
6. Módní trendy
- metody jejich předvídání
- coolhunting
- móda 20. a 21. století – cykličnost trendů a jejich příčina
7. Využití umělé inteligence v módním průmyslu
- navrhování nového produktu s pomocí AI
- virtuální módní přehlídky
- využití avatarů
8. Inovativní materiály a materiály budoucnosti
- modely z 3D tiskáren
- high-tech materiály s čipy na lidském těle
- materiály rostlinného původu jako náhražka materiálů klasických
9. Principy fashion marketingu
- jeho odlišnosti od marketingu jiných odvětví
- marketing luxusních značek a jeho antizákony
10. Diversita a inkluze v módním průmyslu
- využití plus size a hendikepovaných modelek
Literatura
- Khelerová V., Haunerová K, Šimonovská Z. Fashion management, Grada 2019, ISBN 978-80-271-2113-7.
- Glozara J. Slow Fashion , nakladatelství Alferia 2021, ISBN 978-80-271-2108-3.
- Olšanová K. Specifika marketingu luxusních značek, Grada 2023, ISBN 978-80-271-3921-7.